De levensgevaarlijke verbinding van de iPad als exclusief leermiddel aan basisscholen – op de zogenaamde Steve Jobs-scholen – levert wellicht een generatie op die niet meer met pen en papier kan schrijven!
Heel jonge kinderen,
die door hun verdwaasde, post-moderne ouders zijn overgeleverd aan technologische
dwaallichten en losgezongen wereldverbeteraars, missen daardoor het leren van misschien
de meest fundamentele, humane vaardigheid die er is.
Apart van het maken van rotstekeningen en schilderijen, dat
al een kleine 30.000 jaar gebeurt, is het schrijven met de hand misschien wel
de oudste kunst- en non-verbale uitingsvorm die mensen beheersen.
Het Sumerische en het Elamitische Spijkerschrift
en de Egyptische Hiërogliefen zijn alle meer dan 3000 jaar voor
Christus ontwikkeld en vormen hierdoor de oudst bekende schriftelijke uitingen ter
wereld. Na deze vroeg-historische schriften, waarmee gedachten, concepten en gebeurtenissen
voor het eerst op een gestructureerde manier konden worden weergegeven en
bewaard, is het menselijke schrift wereldwijd verspreid en daarbij geëvolueerd naar
tientallen, soms zeer verschillende schriftvormen.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan de soms totaal verschillende
Oost-Aziatische en Pan-Aziatische karaktersets, met hun duizenden figuratieve
karakters die woorden en begrippen aanduiden, of aan de meer gestyleerde Arabische en
Hebreeuwse schriften, de overbekende Latijnse karakterset of de Griekse letters en de Cyrillische letter-set, die in de voormalige Sovjet-staten en sommige Balkan-landen gebruikt wordt.
Als één
“uitvinding” een moeilijk te overschatten bijdrage heeft geleverd aan de
ontwikkeling van het menselijke ras, is het wel de ontwikkeling van het
schrift.
Plotseling hoefden mensen hun geschiedenis, opgedane kennis
en uitvindingen niet meer uitsluitend op hun eigen herinneringen en mondelinge overdracht te baseren, maar konden ze
deze vastleggen op een wijze die letterlijk duizenden jaren later nog gelezen en begrepen kon worden. Hierdoor werd de geschiedenis begrijpelijk en zelfs tastbaar en kon
deze chronologisch vastgelegd worden voor niet alleen het directe nageslacht, maar ook voor de honderden
generaties daarna.
Het feit dat wij nog weten wie Plato en Socrates waren en
wat zij hebben betekend voor ons moderne mensen en de omstandigheid dat wij de
hiërogliefen uit de tijd van Toetanchamon en de andere Egyptische farao’s nu nog
kunnen lezen, via de Steen van Rosetta, geeft het enorme belang van de uitvinding van het schrift
weer.
De Romeinen hadden nooit hun uitzonderlijke kennisniveau
kunnen bereiken zonder de uitvinding van het schrift en de Verlichting had
nooit zo’n schokgolf door Europa kunnen geven, zonder de gestage verspreiding van het schrift in zijn
handgeschreven of gedrukte vorm onder de Europese inwoners. Letterlijk de hele bestaansgeschiedenis van de
moderne mensheid is dus gebouwd op het menselijke schrift in al zijn
verschijningsvormen.
Toch zijn er in Nederland, en ook daarbuiten, ontspoorde, post-moderne
ouders die het ontwikkelen van een goed handschrift op de basisschool niet belangrijk of zelfs nutteloos vinden.
In plaats daarvan willen die de opvoeding van hun allerjongste kinderen overlaten aan een
groep door technologie gedreven dwaallichten en van de werkelijkheid losgezongen wereldverbeteraars, met een volkomen
gemankeerde visie op de mensheid.
Een aantal jaar geleden hebben deze dwaallichten en
wereldverbeteraars, in hun blinde adoratie van hun “afgod” Steve Jobs (de
voormalige, overleden topman van Apple), de zogenaamde iPad-scholen opgericht,
waarbij de pen, het schrift en het (digitale) schoolbord voor alle kinderen en
onderwijzers zijn vervangen door het tablet. Eén van deze scholen staat in mijn woonplaats
Almere.
Vanuit de gedachte dat het leren schrijven met krijt of pen
en papier uitsluitend een hinderlijk tussenstation vormt, dat enkel vertraging
oplevert bij het leren gebruiken van computers en mobiele apparatuur, laten zij
de allerjongste kinderen vanaf het begin werken met iPads en met computertechnologie in het algemeen. De Heilige Steve zij geprezen…
Kind met iPad Auteursrecht foto: Ernst Labruyère Klik om te vergroten |
En inderdaad, deze kinderen leren al op zeer jonge leeftijd
goed om te gaan met de allernieuwste mobiele en digitale technologie en zullen
later vast snel hun draai kunnen vinden in het bedrijfsleven! Of toch niet?!
Juf “Xaviëra” [om redenen van privacy niet haar werkelijke
naam – EL] is de lerares van mijn
jongste zoon. Zij is een excellente lerares van de oude stempel uit Almere, met
passie voor haar kinderen en daarnaast veel doorzettingsvermogen, uitstekende theoretische
kennis en een enorme dosis aan goede wil.
Deze geweldige juf kreeg een nieuw kind van acht in de klas,
afkomstig van zo’n ‘Steve Jobs’ iPad-school. Gebracht door haar ouders, die inmiddels
uit hun technologieverdwazing waren “bijgekomen” en zich begonnen af te vragen
of die iPad-school inderdaad wel het beste voor hun kind was?!
Volgens juf Xaviëra bleek, na de acceptatie van het kind op
onze school, dat dit kind van 8 jaar helemaal niet kon schrijven met potlood of
pen en papier.
Waar ‘normale’ kinderen van acht dus al minstens twee tot drie
jaar schrijfles achter de rug hebben en al op een behoorlijk hoog niveau kunnen
schrijven met pen, had dit kind op de Steve Jobs-school een schier onoverbrugbare achterstand opgelopen
bij het verwerven van de meest basale menselijke vaardigheid: het schrijven.
Gelukkig zal juf Xaviëra er persoonlijk voor zorgen dat dít kind deze ‘moeder aller vaardigheden’ ook (versneld) zal verwerven en snel mee zal
kunnen draaien met de rest van haar klas. Dat is het goede nieuws.
Het slechte nieuws is alleen dat dit speciale kind waarschijnlijk
geen (echt unieke) uitzondering vormt; waarschijnlijk zijn er meerdere kinderen
in haar voormalige klas die niet kunnen schrijven. En misschien kan zelfs het leeuwendeel
van de kinderen op zulke Steve Jobs iPad scholen überhaupt niet of heel slecht met pen en papier schrijven. Omdat ze dat nooit geleerd hebben...
Deze kinderen zullen er dus op latere leeftijd achterkomen dat zij door hun ontspoorde en verdwaasde ouders de belangrijkste vaardigheid van hun leven hebben gemist.
En ook dat ze daardoor altijd een bepaalde achterstand zullen hebben ten opzichte van de rest van de wereld, bij alles wat ze in de rest van hun leven doen. Want schrijven met pen en papier blijft – in tegenstelling tot wat de adepten van de moderne technologie ook beweren – een vaardigheid die altijd nodig zal blijven om een compleet mens te worden.
Dit betekent, met andere woorden, dat deze kinderen als waarlijke
proefkonijnen zijn opgeofferd aan de technologieverdwazing van zowel hun ouders, als de dwaallichten en losgezongen wereldverbeteraars die deze Steve Jobs-scholen hebben
opgericht en bevolkt. Proefkonijnen voor wie redding in sommige gevallen te laat
zal komen, omdat het leren van dit soort basale vaardigheden voor oudere
kinderen en jong-volwassenen veel moeilijker is dan voor de allerjongsten, die het snel en spelenderwijs
leren.
Ondanks dat ze kunnen lezen en typen, zijn deze kinderen op
hun manier toch analfabeten, omdat ze de allerbelangrijkste menselijke
vaardigheid – het schrijven – niet beheersen.
Hoe komt het dat in een hoogtechnologisch, technocratisch en ook meritocratisch land als Nederland dit soort gevaarlijke hobbyisten zijn gang kan gaan op door
henzelf opgerichte basisscholen, die uitsluitend op technologische verdwazing en ongefundeerd wensdenken gebaseerd
zijn?!
En hoe kan het dat de schoolinspectie, die op normale scholen soms op de meest belachelijke en futiele zaken let, erbij staat en zoiets gewoon laat gebeuren?!
Toen ik enkele jaren geleden het verhaal achter de Steve
Jobs iPad-scholen hoorde, was ik al bang dat dit soort excessen het gevolg zou
zijn; om de simpele redenen dat dit soort scholen werd opgericht door blinde ‘gelovigen’, zonder enige
vorm van zelfreflectie en relativeringsvermogen.
Nu is het wellicht nog niet te laat om deze kinderen te
redden en ze alsnog deze belangrijke vaardigheid bij te brengen. Om de simpele
reden dat wij nooit van Socrates en Plato hadden gehoord als de oude Grieken
niet al hadden leren schrijven… met pen en papyrus!
No comments:
Post a Comment